Åter på banan

Mycket har hänt i mitt liv sedan jag bloggade sist, både roliga och mindre roliga saker. Men i denna blogg pratar jag bara trädgård så därför blir det mest bara positiva saker här. Det mesta jag planterade förra året har utvecklats och blommat otroligt detta år. Mina rosor har blommat enormt. Några nya har jag planterat även detta är, Rose de Recht, Peace och Quenn Elisabet är årets förvärv. Några till jag plantera till hösten. Anna och jag var i Jönköping några dagar och där besökte vi Rosariet i Rosenlund  och det vara en fantastiskt upplevelse. Vi blev både helt fasinerade av alla vackra blommande rosor. Vi har nämligen en portal här som jag inte riktigt vetat vad jag skulleplacera och vilka rosor jag vill ha till.Men det vet jag nu, Lykkefund , två stycken vid varje sida om. Det kommer att bli fantastiskt!

Potatisen jag planterade i spannar har varit väldigt goda, vi har vid ett flertal tillfället ätit sill och våra egna potatisar med riktigt smör till, och så grädfil och gräslök naturligtvis. Nästa åre kmmer jag även att kunna ha egen sparris för det har jag planterat sex plantor utev. Det kommer att bi jättespännande att följa. De skall när de väl börja växa kunna växa med flera centimeter per dag.

En annan sak som jag gärna villl berätta redan nu är att jag gjort en egen fjärilsholk som jag satt ut på vår södersida. Jag har målat den vit, så den passar både till huset och till alla gröna växter som växer brevid.



Här är en bild på en av våra grodor som trivs i vår damm.


Jag återkommer snart med mera trädgårssnack och bilder naturligtvis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0