Mera tillbakablickar

Förra året hände mycket i min trädgård. Ett stort projekt som påbörjades då var Rosariet. Där skall jag sitta och njuta av vackra och väldoftande rosor från juni till september. Jag har redan gjort en stor vit blomsterlåda som står bredvid. Där har jag planterat några Klematis, en Nelly Moser och en Madame Julia Correvon. Jämte allt detta vackra står en vackert vitmålad soffa och det är där jag kommer att sitta och njuta.  


Just nu är det inte så många rosor i Rosariet men det kommer att bli flera under våren. Grunden har jag påbörjat, de rosor som är där är följande.

•·         Westernland

•·         Rosa Mundi (även kallad polkagrisrosen)

•·         Crown Princess Margareta




Jag har flera andra sorters rosor i min trädgård. Hade tänkt jag skulle ha minst 50 olika innan jag är nöjd. Jag har mest planterar sorter som jag tror är härdiga, lättskötta och friska. Vita doftande rosor är min stora svaghet, därför har jag planterat både en Flora Plena och en Polstjärna. Att plantera dem i Rosariet var ju inte möjligt eftersom de blir väldigt stora och omfångsrika. Men de syns från soffan där jag skall sitta. Jag hittar ingen bra bild på detta just nu, men det kommer. Rosariet är ett projekt som jag kommer att återkomma till.


I min trädgård finns även en del djur både tama och vilda. Det vanligaste djuret som går runt där och kollar vad jag gör samt kissar på mina nyplanterade blommar, hopräfsade löv mm det är vår familjs lilla gullegris Fido. Han är en tysk mittelspets som snart är snart 6 år. Han är väldigt intresserad av vad jag gör ute och ligger gärna och njuter medan jag jobbar. Jag tror faktiskt att även han är trädgårdsintresserad.




En del vida djur kommer också fram lite då och då. För några veckor sedan hörde jag något som prasslade, plötsligt dök en fasan fram ur buskarna. Den var där och letade efter frö. Ekorrar ser jag ofta, de hoppar gärna upp i fågelborden och hämtar lite godsaker. Förresten innan jul gjorde jag mig till och köpte kokosfett som jag smälte och la fågelfrö och solrosfrö i. Hällde det sedan i bullformar, satte i en ögla för att kunna hänga upp dessa hembakade smakupplevelser till fåglarna. Men det visade sig att det var inga populära frökakor, efter en månad plockade jag ner dem och slängde. Även en del andra djur besöker trädgården, rådjur, igelkottar och grävling är inga ovanliga gäster.  

Dessa djur är det dock inte så mycket vilt i. Min dotter och jag försökte oss på lite målning av stenar. Vem av de båda tror ni jag målade?

Morgondagens blogga kommer att handla om vad jag har för planer i trädgården i år. Det ser jag själv fram emot. Spännande att se vad jag skriver.

Ni som läser denna sida och själva håller på med trädgård på den nybörjarnivå som jag befinner mig, i eller om du är mera kunnig, skriv gärna en kommentar och ge mig råd och idéer. Jag tar också gärna emot förslag på trevliga lättsköta växter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0