Nya rosor påingång

Igår satte jag mig och tittade igenom Koggens rosors utbud. De har väldigt många vackra och fina rosor. Jag har tänkt att planteran några nya i höst och tänkte beställa därifrån. Jag har varit där nere och tittat på dem i verkligheten men denna gång kommer jag att köpa på postorder. Lite spännande faktiskt, det är inte så ofta men köper växter på detta sätt, men jag har gjort det tidigare på tex Tradera.
De som jag fastnade för är:

Lykkefund:
Den skall jag ha till en rosenportal som skall placeras på södersida om vårt hus. Jag såg denna ros när jag var i Jönköping på Rosariet och rosen var helt fantastisk. Det är en honungsros som doftar himmelskt och i min älsklingsfärg vitt.



Sen skall jag köpa en Trisbé. Den skall jag plantera i blomställningen som Anna gjort. Där fattas nämligen en ros.

Så här ser denna ros ut.



Sedan har jag valt  Comtes de Champange. Det är en fantastisk ros det också. Här på bilden ser den ut att vara lite åt det gula hållet, men den är ljusare i verkligheten och betydligt mer åt det vita hållet. Doftar gör den förståss mycket.



Sen har jag valt ut två till, dock mera på måfå,men det behöver ju inte bli sämre för det. Jag gjorde en "sökning" på mina olika kriterier och då kom dessa upp. Vita rosor är mina favoriter, men även andra färger tycker jag om. Rosa är bara underbart också.
Geoff Hamilton



Heritages



Har nu ganska många olika sorters rosor i min trädgård, kanske ett fyrtiotal. Men det är inte mycket när man läser om andra. Härromdagen läste jag en artikel i vår lokaltidning Smålandsposten. Där stod om en man i Växjö som hade över 200 olika sorters rosor i sin trädgård. Jag har tänkt att jag skulle åka och titta i hans trädgård!!!

Jag har också tänkt att hälsa på min trädgårdskompis Margit  som bor en bit utanför Växjö. Hon har en enormt fin trädgård  med massor av olika växter. (Hon har hållit på med detta i över 40 år) Bland annat har hon planterat Linneor som växer i hennes trädgård. Sen har hon ett enormt bestånd av den blå bergvallmon. Både av soterna Meconopos Grandis och av Beautoofolia. Jag har försökt mig på att fröså dessa men det har inte lycksts. Jag skall be Margit om en kugge av henns istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0